4. Tendències de l’aprenentatge en l’era digital

4.7. Personalització de l’aprenentatge

Font: rawpixel a unsplash.com

La confluència de les diferents tendències de l’aprenentatge mediat per la tecnologia que hem presentat té tendència a afavorir unes formes d’aprenentatge cada vegada més flexibles i personalitzables. Com hem vist, l’aprenentatge és cada vegada més un procés autogestionat per l’estudiant, i està menys estructurat o dirigit únicament per la institució educativa o la figura del docent. A més, adopta un caire més informal i s’obre a nous contextos i xarxes de relació que depassen els límits tant de l’aula física com del campus virtual.

Totes aquestes transformacions van en una mateixa línia: l’apoderament de l’estudiant. Aquest, cada vegada més dotat de mitjans, autonomia i habilitats, i més emancipat de controls i de limitacions externes, esdevé l’autèntic protagonista i rector del seu procés d’aprenentatge. Un aprenentatge altament personalitzat i autodirigit també és més flexible per a adaptar-se i reorientar-se en funció de les necessitats que tingui la persona en cada etapa de la vida.

En aquest context, adquireixen gran importància els anomenats  entorns personals d’aprenentatge o PLE . Un PLE es pot definir com el conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona utilitza assíduament per a aprendre (Castañeda i Adell, 2013). Es tracta, en altres paraules, d’un entorn centrat en l’alumne que incorpora les eines, serveis, continguts, dades i persones involucrades en el seu procés d’aprenentatge (Casquero, 2010).

El PLE és l’espai on l’educació formal conflueix amb les altres activitats d’aprenentatge, no formals o informals, que la persona desenvolupa en els altres àmbits de la vida, com ara la feina, l’oci o les relacions socials. Lluny de ser un entorn estandarditzat com les aules virtuals clàssiques, el PLE és més aviat un conglomerat d’eines, de continguts, de contactes i de relacions generats de manera personal, autònoma i poc planificada. En aquest sentit, són entorns idonis perquè emergeixi l’aprenentatge informal (Ros, 2011). Si bé els PLE sempre han existit, les noves eines digitals n’incrementen extraordinàriament l’abast i el potencial.